Dan bagi sesiapa yang akan menghadapi SPM pada tahun 2013 dan untuk tahun seterusnya disini ada beberapa tip yang korang boleh guna...
Contohnya bagi sesiapa yang sedia maklum,soalan kat kertas 3 tu hanya tiga soalan je dari buku teks n selebihnya KBKK...Bagi soalan KBKK soalan akan tanya bagaimana korang mengaplikasi,menilai, mencipta/menjana idea,nilai/ikhtibar/unsur patriotisme dan akhir sekali rumusan...
Nanti kalau saya ada masa saya akan update soalan-soalan yang berkaitan dengan kertas 3...insyaallah..
Tajuk Umum Tugasan
TAJUK
7.1 - TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
(Merujuk
tema 7.1 Huraian Sukatan Pelajaran dan buku teks Sejarah Tingkatan 4 Bab 1)
Berdasarkan
tajuk di atas calon dikehendaki melaksanakan tugasan berikut;
I
Membuat rujukan untuk mengumpul maklumat daripada pelbagai sumber
seperti buku
teks, buku ilmiah, akhbar, majalah, risalah, internet dan lain-lain.
II.
Pada hari peperiksaan, calon dibenarkan membawa masuk buku teks, buku
ilmiah dan
bahan pencetak yang berkaitan ke dalam peperiksaan.
III
Bahan tersebut boleh digunakan sebagai rujukan untuk menjawab soalan.
TAJUK
7.1 : KEMUNCULAN TAMADUN AWAL MANUSIA
Tema/Tajuk: 7.1 Bab 1 Tingkatan 4
Soalan :
Huraikan kemunculan tamadun awal manusia dan
menghubungkaitkannya dengan kegemilangan Negara kita pada hari ini.
Peringatan:
Calon hendaklah menjawab berdasarkan
kerangka jawapan dibawah
Format
|
Aspek
|
Perincian
|
Markah penuh
|
Pengenalan
|
Memahami konsep tamadun awal manusia
|
1. Pengenalan
Jelaskan tentang makna dan konsep
tamadun.
|
5 M
|
|
Memahami ciri-ciri tamadun awal manusia.
|
2. Ciri-ciri tamadun
i)
Huraikan ciri-ciri umum
tamadun awal manusia (10 M)
ii)
Huraikan ciri-ciri Tamadun
Mesir Purba (10 M)
iii)
Huraikan ciri-ciri Tamadun
Indus (10 M)
|
30 M
|
|
Menganalisis sumbangan tamadun awal manusia
|
3. Tamadun awal banyak
memberi sumbangan yang besar dalam kehidupan manusia.
Jelaskan sumbangan tamadun awal manusia berikut
kepada peradaban dunia
i)
Tamadun Mesopotamia (8 M)
ii)
Tamadun Hwang Ho (7 M)
|
15 M
|
|
Mengaplikasikan : sumbangan yang dimanfaatkan demi
kemajuan negara
|
4. Sumbangan yang
dimanfaatkan demi kemajuan Negara
Bagaimanakah kita memanfaatkan sumbangan tamadun awal bagi
kemajuan Negara.
|
15 M
|
|
Menilai kejayaan Negara setelah memanfaatkan
sumbangan tamadun awal manusia
|
5. Kejayaan Negara dalam
bidang pertanian
Berdasarkan pemahaman anda,
jelaskan kejayaan yang dicapai oleh negara dalam bidang pertanian
|
10 M
|
|
Mencipta /menjana idea / menjadikan Malaysia sebagai
sebuah Negara maju
|
6. Cabaran menjadikan
Malaysia sebagai sebuah Negara maju dalam bidang pertanian
i)
Jelaskan cabaran yang
dihadapi oleh Malaysia dalam memajukan bidang pertanian negara (5 M)
ii)
Nyatakan langkah-langkah
untuk mengatasi cabaran di atas (5 M)
|
10 M
|
|
Menghayati nilai-nilai murni/iktibar/patriotisme/daripada
tamadun awal manusia demi memajukan Negara kita
|
7. Penerapan nilai-nilai
murni iktibar/ patriotisme daripada tamadun awal demi memajukan Negara kita
Nyatakan nilai-nilai murni/
iktibar/ patriotism daripada kemajuan tamadun awal manusia yang boleh
diterapkan demi kemajuan Negara kita.
|
10 M
|
Kesimpulan
|
Merumus secara keseluruhan isi yang telah
dibincangkan
|
8. Rumusan
-
Pengetahuan yang diperoleh
-
Iktibar kepada diri, bangsa
dan Negara.
-
Harapan untuk masa depan
ekonomi Malaysia yang lebih cemerlang.
|
5 M
|
Soalan
|
Isi dan huraian
|
Markah
|
1
|
Pengenalan : Jelaskan makna dan konsep Tamadun awal
manusia
1.
Berasal daripada bahasa Arab
2.
Perkataan Mudun dan Madain
3.
Madana yang bbermaksud tinggi
budi bahasa dan pembukaan Bandar.
4.
Perkataan Bahasa Inggeris ,
Civilization., Civitas yang bermaksud Bandar.
5.
Peradaban
6.
Masyarakat barat mengaitkan
dengan pembangunan lahiriah.
7.
Kebudayaan, seperti
penulisan, undang-undang, kesenian dan pembandaran.
8.
Gordon Childe-Pencapaian
Lahiriah
9.
Darcy Riberio dan R.A
Buchanan menekankan kepentingan dan pembangunan lahiriah.
10.
Islam-Tamadun merangkumi
pembangunan lahiriah dan rohaniah.
11.
Tahap ketamadunan
12.
Syed Naquib Al-Attas-
Pencapaian tahap tatasusila yang tinggi
dan kebudayaan yang luhur.
13.
Disokong oleh sarjana Barat
seperti Richard Sullivan.
14.
Ibn Khaldum-Anggapan
kehidupan bandar
15.
Assabiah, kekitaan
16.
- Karya Ulung... Muqaddimah.
|
5 M
|
2
|
Ciri –ciri tamadun awal manusia (10 M)
a)
Petempatan kekal
1. Kehidupan secara menetap
2. Corak hidup sistematik
3. Memastikan kelangsungan bekalan makanan
4. Kemajuan pertanian
5. Penanaman dan penyimpanan makanan
6. Peternakan binatang
7. Penciptaan alat baru
8. Penggunaan teknologi
9. Cangkul
10.
System pengairan baik
11.
Lebihan pengeluaran/bekalan
makanan berterusan
12.
Menampung pertambahan jumlah
penduduk
b)
Kehidupan berorganisasi
1. Merangkumi aspek ekonomi, social dan politik
2. Mengatur cara hidup manusia
3. Memastikan kestabilan/kemakmuran kehidupan manusia
4. System kewangan
5. Pembahagian masyarakat lebih kompleks
6. Golongan bangsawa
7. Raja sebagai ketua
8. Pembesar
9. Ketua keluarga/ketua kelompok/pentadbir/ilmuan
10.
Rakyat biasa
11.
Golongan hamba
c)
Sistem pemerintahan
1. Raja ketua pemerintah
2. Menggunakan unsur magis
3. Mendakwa dirinya wakil tuhan
4. System perundangan
5. Menjaga keamanan/kemakmuran
d)
Pengkhususan pekerjaan
1. Peningkatan produktiviti
2. Kemakmuran/kestabilan politik
3. Barangan dihasilkan oleh kumpulan tertentu/ kepakaran kumpulan
4. Pertukaran barang/system barter
5. Perdagangan
6. Pertukaran ilmu penngetahuan/teknologi/budaya
e)
Agama dan kepercayaan
1. Manusia cuba memahami/menyesuaikan kehidupan dengan alam
sekeliling.
2. Pokok/batu/matahari/laut
3. Dipercayai mempunyai semangat
4. Nama dihormati
5. Menjaga keamanan/kemakmuran
6. Percaya kuasa ghaib menguasai alam sekeliling.
7. Animinisme
8. Agama
9. Politisme/sembah lebih dari satu tuhan
f)
Bahasa dan sistem tulisan
1. Perkembangan ilmu pengetahuan
2. Perhubungan
3. Yunani/Sanskrit- bahasa tertua
4. Hieroglif/cuneiform/ ideogram
5. Urusan pentadbiran
6. Simpan rekod
7. Penulisan undang-undang
8. Hal-hal agama
9. Catat idea/pemikiran manusia
Ciri-ciri Tamadun Mesir Purba (10 M)
Petempatan kekal
1. Firaun
Menes menyatukan kesemua nome@ daerah
2. Bandar-bandar
penting
3. Cth
Bandar
4. Bandar
merupakan kediaman firaun/pusat pemerintahan /pelabuhan/Bandar keagamaan
Kehidupan Berorganisasi
1. Ketua
firaun
2. Firaun
berkuasa mutlak
3. Jawatan
firaun diwarisi turun-temurun
4. Fiaraun
dianggap jelmaan Tuhan Horus,Raja Matahari,Amon Re
5. Firaun
merupakam golongan bangsawan/rahib/tuan tanah/jurutulis
6. Rakyat
bebas terdiri daripada petani / pedagan/artisan
7. Lapisan
bawah ialah hamba
Sistem pemerintahan
1. Diterajui
oleh firaun
2. Dibantu
oleh golongan bangsawan
3. Gol
bangsawan menjalankan pentadbiran/menjaga keamanan/mengurus/mengagihkan
penghasilan makanan
4. Rahib
dipertanggungjawabkan untuk mentadbir hal keagamaan
5. Juritulis
menulis segala rekod kerajaan
6. Terdapat
firaun wanita iaitu Firaun Hatshepshut
Pengkhususan Pekerjaan
1. Penenunan/pembuatan
barang tembikar/peralatan
2. Eksport
utama tekstil dam kertas
3. Perlombongan
emas
4. Pengangkutan
air penting
5. Kapal-kapal
berlabuh di pelabuhan
6. Cth
pelabuhan – Thebes/Memphis
Kepercayaan dan Agama
1. Percaya
pada konsep politeisme
2. Terdapat
tuhan Re( Tuhan Matahari), Ra Atum (Tuhan Langit) dan Amun (Tuhan Langit)
3. Percaya
kepada kehidupan selepas mati
4. Mayat
disimpan / dijaga dengan rapi
5. Mayat
diiringi barangan serta kelengkapan harian ditanam bersama dengannya
Sistem tulisan
1. Hieroglif
2. Kombinasi
gambar/symbol yang berdasarkan bunyi
3. Tulisan
untuk mencatatkan rekod aktiviti pertanian/pengutipan cukai
4.Untuk
keagamaan/ amalan ritual kepercayaan
Ciri-ciri Tamadun Indus (10 M)
Petempatan kekal
1. Wujud
Bandar terancang
2. Terbahagi
dua dikelilingi tembok
3. Bahagian
utama pusat pentadbiran/keagamaan
4. Bahagian
kedua kawasan perumahan
5. Susun
atur sistematik
6. Perancangan
Bandar dibantu oleh kemajuan ilmu geometri/pembinaan
7. Bandar
disusun berasaskan blok-blok berbentuk segi empat
8. Dipisahkan
oleh jalan raya lurus
9. Bandar
duhubungkan dengan sungai
Kehidupan Berorganisasi
1.2
golongan
2. Golongan
atasan dan bawahan
3. Golongan
atasan pendeta/pedagang
4. Pendeta
hal keagamaan
5. Pemerintah
daripada kalangan pendeta
6. Golongan
bawahan petani dan buruk
7. Buruh
menjaga kebersihan Bandar /membina tembok/ membina terusan
Pengkhususan Pekerjaan
1.Perdagangan
/pertanian / pertukangan /pembuatan
2. Hubung
dagang antara tamadun
3.Dibuktikan
melalui cop mohor
4 Antara
hasil perdagangan emas/ gading gajah / manic
5 Petani
bercucuk tanam
6. Artisan
menghasilkan barangan logam / tembikar
Agama/ Kepercayaan
1. Percaya
kepada patung agama
2.Patung
proto siva
3.Percaya
kepada Tuhan Ibu
4.Tuhan
Ibu melambangkan kesuburan
Sistem Tulisan
1.piktograf
|
30 M
|
3
|
Sumbangan Tamadun Mesopotamia (8 M)
1.Kod
undang-undang Hammurabi
2. Undang-undang
yang berteraskan hak rakyat
3. Keadilan
4.Hukuman
dan denda mestilah setimpal
5. Mengikut
susun lapis masyarakat
6. Dasar
perundangan
7. Undang-undang
mengelakkan permasalahan di kalangan pelbagai kaum
8. Undang-undang
mewujudkan perpaduan
9. Mengukuhkan
system organisasi
10. Membantu peradaban untuk jangka panjang
11. Sistem tulisan
12. Kewujudan sisitem pendidikan
13. Melahirkan jurutulis
14. Melahirkan tradisi kesusasteraan
15. Epik Gilgamesh
16. Perkembangan ilmu astronomi
17. Pencerapan pergerakan bulan,bintang,dan matahari
18.Perkembangan ilmu matematik
19.Mengira
perpuluhan,menambah,menolak,mendarab,membahagi,punca ganda dua
20.Perkembangan ilmu geometri
21.Menggunakan jalan laut
22.Mencipta kalendar berasaskan system solar yang
mengandungi 12 bulan dalam satu tahun
23.Perkembangan ilmu perubatan
24.500 jenis ubat-ubatan disampelkan
25.Penciptaan roda
26.Roda digunakan dalam menghasilkan kereta kuda
27. Tujuan peperangan/ masa aman
28 Mencipta kincir air
29.Menggunakan kapal layar
30.Pengangkutan beroda
31.Memperkenalkan cara membuat batu bata daripada tanah
liat
32.Mencipta arca dan tiang batu
33.Pembemtukan empayar
34.Perpustakaan diraja koleksi ilmi pengetahuan
Sumbangan Tamadun Hwang Ho (7M)
1.Sistem
pemerintahan monarki
2.Gelaran
raja ditukar kepada maharaja
3.Amalan
putaran dinasti
4.Pembinaan
system pengairan
5.Terusan-terusan
dibina
6.Mengairi
kawasan pertanian/mengelakkan berlakunya banjir
7. Kemajuan
teknologi pembajakan
8.Penciptaan
cangkul
9. Penciptaan
sabit
10.Menggantikan alat pertanian kayu kepada alatan besi
11.Perkembangan system tulisan
12.Percetakan
13.Pemujaan roh nenek moyang
14.Unsur korban manusia digantikan unsur makanan,duit
kertas,barang perhiasan
15. Konsep Yin Dan Yang
16. Konsep Feng Hsui
17. Sistem kalendar
18. Pengamalan falsafah perang Sun Tzu
19. Karya The Art of War membicarakan selok-belok
perang
20. Taktik dalam urusan perniagaan
|
15 M
|
4
|
Bagaimanakah kita memanfaatkan sumbangan tamadun awal bagi
kemajuan Negara.
1.
Menjalankan dasar terbuka
2.
Bertukar teknologi
3.
Mengadakan hubungan baik dengan
Negara lain/diplomatic
4.
Memajukan system pengairan
5.
Memajukan pertanian/ledakan
teknologi
6.
Tenaga kerja mahir
7.
Menggalakkan kerjasama
8.
Majukan ekonomi/perdagangan
9.
Menguasai pelbagai ilmu
10.
Geometri/matematik/fizik/kimia/astronomi
11.
Pentadbiran yang cekap
12.
Pegangan agama
13.
System tulisan/bahasa
14.
Perancangan Bandar
15.
Majukan bidang perubatan
16.
Undang-undang mantap
17.
Majukan ilmu
kesusasteraan/kesenian
18.
Memanfaatkan alam sekeliling
19.
Memajukan pembinaan/senibina
20.
Meningkatkan ilmu pengetahuan
21.
Kreatif/inovatif
|
15 M
|
5
|
Berdasarkan pemahaman anda, jelaskan kejayaan yang dicapai oleh
negara dalam bidang pertanian
1.
Bioteknologi
2.
Pertanian komersial
3.
Penggunaan baja
kimia/organic/bermutu
4.
Teknologi pembajakan
5.
Penggunaan jentera
6.
Empangan dibina
7.
Penemuan baka bermutu
8.
FAMA/RISDA/MARDI
9.
System tanaman bergilir
10.
Eksport bertambah
11.
menjana pendapatan Negara
12.
kurang kebergantungan kepada
Negara lain
13.
hidroponik
14.
kacukan
15.
penanaman secara fertigasi
16.
pertanian moden
|
10 M
|
6
|
i)Jelaskan cabaran yang dihadapi oleh Malaysia dalam memajukan
bidang pertanian negara (5 M)
1.
cuaca
2.
pencemaran
3.
tekanan daripada Negara maju
4.
persaingan ekonomi dunia
5.
kenaikan harga barangan
6.
kekurangan tenaga mahir dalam
bidang pertanian
7.
kekurangan tenaga kerja
8.
kurang mendapat sambutan
9.
harga pemasaran yang tidak
stabil
10.
skala pengeluaran kecil
11.
gangguan haiwan perosak
12.
teknologi rendah
13.
bencana alam
14.
kekurangan tanah
15.
kurang penyelidikan
16.
kurang latihan kemahiran
17.
kesukaran mendapatkan
pinjaman/modal
18.
sikap masyarakat/kurang
berminat
19.
kurang penekanan dalam
pendidikan
ii)Nyatakan langkah-langkah untuk mengatasi cabaran di atas (5 M)
1.
memberi kursus/teknik
2.
memudahkan pinjaman
3.
meningkatkan R&D
4.
memastikan wawasan 2020
dicapai
5.
menerokai teknologi baru
6.
meneruskan dasar ekonomi baru
7.
meneroka pasaran baru
8.
wujudkan daya saing
9.
peranan media massa
10.
galakan kerajaan/kempen/
11.
motivasi
12.
kesedaran
13.
universiti menawarkan lebih
bidang pertanian
14.
saling bekerjasama antara
Negara maju dalam bidang pertanian
15.
menggalakan hidroponik
|
10 M
|
7
|
Nilai Murni
1. kerjasama/perpaduan
2. kegigihan/kesungguhan
bekerja/rajin bekerja
3. jati
diri
4. kebijaksanaan
pemimpin
5. berdaya
saing
6. pembangunan
dan penyelidikan
7. penguasaan
ilmu pengetahuan
8. berkemahiran
9. memanfaatkan
sumber
10. bijak mengambil peluang
11. bersyukur
12. berani mengambil risiko
|
10 m
|
8
|
Rumusan
1. pengetahuan
yang diperoleh
2. iktibar
kepada bangsa
3.iktibar
kepada diri
4.iktibar
kepada negara
5. harapan
untuk masa depan ekonomi Malaysia yang lebih cemerlang
|
5 M
|
No comments:
Post a Comment